İnsanlıkta Erdem

Bir köylü çocuğuyum. Köyümde okul olmadığı için zamanında okuyamadım. Ancak çevremizin kültürü, köy odaları toplantıları ve dinlediğim geçmişe ait bilgilerden dağarcığımı doldurmaya çalışıyordum.

Yedi yaşımda okumaya merak sardım ve okumayı ondan bundan öğrenmeye çalıştım. Oniki yaşımda da Türkçe’yi azbuçuk öğrendim.

Şehire gittiğimde, hep köylünün ve özellikle Kürt’lerin horlandığını, aşağılandığını gördüm. En çok da Devlet Dairelerinde havadan bakan bazı memurların ve bir soruyu iki defa soran insanları azarladıklarını, kovduklarını gördüm.

Kendi kendime okumaya karar verdim. Ve sırayla okulları dışarıdan bitirip öğretmen oldum. İnsanları azarlamamaya ve hatta küfrü ağzıma almamaya karar verdim. Bunun için çocuklarıma kızdığım zaman “adamoğlu adam” diye hitap ettim, en kızdığım zamanlarda bile böyle davrandım ki çocuklarımın ağzı küfüre alışmasın ve küfürbaz insanlar olacağına ERDEMLİ insanlar olsunlar diye…

Bütün insanların birbirine eşit muamele yapmalarını müdafaa ettim. Öğretmenlik yaptığımda da sınıfımda hiçbir zaman ayırım yapmadım. Gaziantep’teki mağazamda çalışırken, müşterilerime mal beğendirirken bazı müşterilerin “Bu köylü rengi, bu Kürt rengi” diyenlerini de münasip bir lisanla uyardım ve uyarmayı da bir görev bildim. Köylü olmasa şehirli aç kalır, Kürt derseniz ayırıcılık olur diye hep uyarmaya ve söylediklerine pişman etmeye çalıştım.

Çocuklarımı da okutmaya karar verdim, erdemli insanlar olsunlar diye… Ama en sonunda üniversiteyi bitiren veya üniversite okuyan çocuklarımın; bir kelime anlamayıp ikileyince hemen azarı bastıklarını gördüm…

Evet, insanların bencil, çıkarcı ve kırıcı olduklarını biliyorum. Fakat şunu düşünmek lazım: Acaba erdemlilik bu mudur? Yoksa erdemli bir toplum yetiştirmek için Milli Eğitimimizde bir eksiklik mi vardır? Bence bu, araştırmayı gerektiren bir insanlık vazifesidir. 22.12.1991

Bir Cevap Yazın

